Begin typing your search above and press return to search. Press Esc to cancel.

Reis Oezbekistan


De zoektocht naar het verloren hart van Centraal Azië.

(The lost heart of Central Asia tour)

!cid_image016_jpg@01CC97EF

De Zijderoute – naam voor één van de meest legendarische handelsroutes uit het verleden.
De wegen liepen van Europa, door Azië en tot ver in China. Handel, maar ook de kennis van filosofie,
wiskunde en religie verspreidde zich via deze route tot in de verste uithoeken van de wereld.
Onderweg kwam de reiziger verschillende bevolkingsgroepen tegen, ieder met hun eigen gewoonten.
Ontdek dit nu zelf en geniet van de prachtige vergezichten, hoge passen, woestijnen en rivieren.

De Zijderoute in Oezbekistan leeft nog steeds!
U kunt dit als reiziger zelf ervaren tijdens deze prachtige reis. Rusland en de Oriënt nodigt u uit.

De mooie steden zoals: Samarkand, Buchara en Khiva met hun bazaars waar het een feest is
van kleuren, kleding en specerijen. Het voelt als een sprookje van 1000 en 1 nacht.
Op deze knooppunten van de Zijderoute komt men vele verschillende bevolkingsgroepen tegen:
Kirgizen,Tadzjieken,Oezbeken en Russen. De mannen zijn te herkennen aan hun traditionele
hoofddeksels. De vrouwen dragen prachtig gekleurde kleding en hoofddoeken.
Rusland en de Oriënt gaat ook naar plaatsen waar andere reisorganisaties niet komen.
Een bezoek aan de oude oevers van het Aralmeer en een aantal dagen Fergana vallei behoren
tot de mogelijkheden: “the lost heart of Central Asia”.

Oezbekistan en de Fergana vallei:

De oppervlakte van het huidige Oezbekistan is iets groter dan Frankrijk.
Het land ligt op de handelsroutes van oost naar west. Er wonen ongeveer 25 miljoen mensen.
Het land werd geleid door president Islam Karimov. Hij is dit jaar (2016) overleden.
Sinds het uiteenvallen van de Sovjet Unie was hij de president voor het leven. Zijn motto:

ds_AE

Niet de mens voor de samenleving maar de samenleving voor de mens.
De kleurrijke bevolking bestaat uit: Russen,Oezbeken,Tadzjieken en Kazakken.
Er zijn Tartaren en Koreanen, die in de tijd van Stalin naar deze regio zijn gedeporteerd.
De hoofdstad Tasjkent heeft ruim 2 miljoen inwoners en is de enige zijderoutestad met een metro.
De grootste religie is de Islam, met veel aanhangers binnen het soefisme.
Het land bestaat voor het grootste gedeelte uit woestijn en landbouw waar deze mogelijk is.
Intensieve katoenproductie is het witte goud en er is veel te zien in de Fergana vallei, het meest
vruchtbaar gedeelte van het land. Deze vallei ligt beschut omgeven door de “Hemelse Bergen”.

Oezbekistan is een prachtige bestemming en wordt voor de reiziger steeds toegankelijker
dankzij goede hotels en privé guesthouses.
Een reeks van hoogtepunten zijn de oude zijderoutesteden en de ontmoetingen met de
vriendelijke bevolking. Je waant je in een sprookje van 1000 en 1 nacht.

ds_Freeze1 ds_Freeze1

Dag tot dag programma:

Dag 1 Vlucht Amsterdam – Tasjkent.

Aankomst in de avond en transfer naar een goed hotel in het centrum van de stad.
Met de bus rijden we door de stad als eerste kennismaking met Oezbekistan en de hoofdstad.

AM

Dag 2 Citywalk door het moderne centrum van Tasjkent – Vrije dag.

Deze dag is vrij om de stad te verkennen eventueel olv. de reisbegeleider.
We bezoeken de enige metro van Centraal Azië en de hoofdwinkelstraat “Broadway”.
De stations zijn mooie gedecoreerd, met name “Stansija Kosmonatev”
Na de aardbeving van 1966 zijn er parken aangelegd. De stad is na deze ramp in zijn geheel
opnieuw in Sovjetstijl opgebouwd, met immense pleinen en brede boulevards.
Of we bezoeken de Chorsu bazaar, dit is de grootste markt van Oezbekistan met niet ver
daarvandaan de Kukeldasj moskee. De bazaar heeft een opvallende koepel gemaakt in de
stijl van de Sovjet architectuur en vormt een leuke plaats voor de lunch.
In de middag bekijken we het mooie Museum van toegepaste Kunst, met fraai aardewerk en
Oezbeekse islamitische kunst.
In de avond is er gelegenheid om met elkaar te eten in de buurt van het centrale plein waar
vroeger het grootste standbeeld van Lenin in Centraal Azië stond.

Dag 3 Tasjkent – Kokand – Riston – Fergana stad.

Na het ontbijt verlaten we Tasjkent en gaan met een eigen bus richting het oosten van het land.
The lost heart of Central Asia: de Fergana vallei. We rijden via de Kamchik pas (2267m) over de
enige Oezbeekse toegangsweg naar de vallei. Natuurlijk maken we fotostops en lunchen we onderweg.
Omsloten door bergen heeft het gebied een gunstig klimaat voor het telen van fruit en andere gewassen.
Het is tevens het dichtstbevolkte gebied van het land.
De vallei is niet groter dan 200 km lang en 90 km breed.
Hoogtepunt van deze reis is het bezoek aan de stad Kokand met het paleis van de voormalige Emir
en de Koranschool met een opvallende begraafplaats. Ook stoppen we in een klein dorpje Riston
waar het mooiste aardewerk van het land wordt gemaakt.
Na aangekomen te zijn in Fergana stad, de administratieve hoofdstad van de vallei, is er natuurlijk
de gelegenheid om gezamenlijk een Oezbeekse maaltijd te gaan gebruiken.

Dag 4 Excursie Fergana vallei: Margilan – Andijan – Namagan: vlucht Tasjkent.

Vanuit de oud Russische garnizoensstad Fergana gaan we een dag op excursie door de vallei.
Eerst bezoeken we de zijdefabriek in het stadje Margilan waar nog op traditionele wijze zijde wordt
geproduceerd. Ook de markt van dit stadje is leuk om te bezoeken.
Zo maken we kennis met een bonte verzameling. De lokale bevolking met hun gouden tanden.
Na de lunch vertrekken we naar het oosten van de vallei. Daar ligt de oude zijderoutestad Andijan
met één van de grootste markten van de regio. Een kleurrijke markt met groenten, fruit en kruiden.
In de straatjes daaromheen werken ambachtslieden zoals koperslagers en metaalbewerkers.
Ook zijn er kleine eetcafeetjes met de bekende shashlik met uien en paprika poeder.
Babur is in deze stad geboren. Hij moest vluchten voor de Oezbeken en ging via het
Pamirgebergte naar India waar hij de grondlegger zou worden van de islamitische Mogol dynastie.
Aan het einde van dag komen we aan in de derde stad van de vallei: Namagan.
Hier komen nauwelijks toeristen en voordat we naar het vliegveld gaan voor de avondvlucht terug
naar Tasjkent, is er misschien nog tijd om even het centrum bekijken.
In ieder geval gebruiken we in deze stad het avondeten.

Het kan ook zijn dat we terugvliegen vanuit de stad Fergana naar Tasjkent als er geen goede
verbinding is terug vanuit Namagan met het vliegtuig.

Dag 5 Tasjkent – dagtrein naar Navoi – bus naar het yurt kamp: Nurata Nature Reserve.

Heel bijzonder: met de trein rijden op de Zijderoute. In de ochtend vertrekt vanuit Tasjkent
de trein naar Buchara. We volgen de M39 met links en rechts landbouwgebieden, stuwmeren
en ter hoogte van de grens met Kazakstan passeren we de rivier de Syr Darja, in de klassieke
oudheid bekend onder de naam de Jaxartes. De rivier markeert de noordgrens van de reis die
Alexander de Grote heeft gemaakt door Centraal Azië.
Wij nemen deze trein tot aan de stad Navoi, ruim 450 km verwijderd van de hoofdstad.
Daar staat de bus te wachten die ons naar het Nurata Nature Reserve zal brengen.

Twee nachten slapen we in een yurt (nomadentent). Deze tenten staan in de Kyzylkum woestijn en
zijn van alle gemakken voorzien. De maaltijden worden plaatselijk klaar gemaakt en we hebben
de volgende dag vrije tijd om de omgeving te verkennen.

Dag 6 Vrije dag: Aydarkulmeer – Nurata Nature Reserve.

Geen bezoek aan Oezbekistan zonder overnachtingen in de woestijn.
Deze vrije dag kan iedereen zelf invullen: wandelen, het Aydarkulmeer bezoeken op de rug van een kameel.
Of lekker lezen en luieren bij de yurt. We laten ons verrassen met de lunch en diner in de avond.

08

Dag 7 Nurata Nature Reserve – Samarkand.

Op weg naar de mooiste zijderoutestad van het land: Samarkand.
Via het stadje Nurata waar we de moskee bezoeken van de gebroeders Khasan en Khusayn
en het Meer van de 1000 Heilige Vissen verlaten we de woestijn.
In Nurata bevinden zich ook de restanten van een fort dat Alexander de Grote heeft laten bouwen.
Samarkand is niet ver weg meer…!

DX

Dag 8 – 9 Samarkand.

Samarkand heeft een magische klank. Het was de hoofdstad tijdens het bewind van de wereldheerser
Timoer Lenk. Deze 14de eeuwse krijgsheer stichtte een wereldrijk van de Kaspische zee tot ver in China.
Ons authentieke Oezbeekse guesthouse ligt op loopafstand van zijn eeuwige rustplaats de Gur Emir
ensemble. De dispoot ligt daar onder een groot groen blok jade en mag zeker niet in zijn rust worden
gestoord. Twee volle dagen kunnen we genieten van deze meest levendige stad van Oezbekistan en
de vele prachtige moskeeën, madrassah’s (Koranscholen) en het beroemde Registan.
Dit zijn architectonische hoogstandjes uit de tijd van de dynastie der Timoerlieden.
Wie heeft deze stad niet bezocht: Alexander de Grote, Djenghiz Khan en René Moorman!
Overal zijn hier eettentjes en het is niet moeilijk om hier in de avond een gezellige plek te vinden.
Natuurlijk staat de beroemde Plov op het menu. Een rijstgerecht van geraspte wortel, rozijnen en
met stukjes schapenvlees.

De volgende dag gaan we de stad weer in op zoek naar het observatorium van Ulug Bek,
de kleinzoon van Timoer, de prachtige begraafplaats / dodenstad Shah-i-Zindeh en de beroemde
Bibi Chanum moskee, gebouwd door Timoer voor zijn geliefde. De moskee is 109 bij 167 meter en
de grootste van Centraal Azië. Zwerf rond over de bazaar en ontmoet de Oezbeken en Tadzjieken.
Samarkand is eigenlijk een Tadzjiekse stad. Ook hier zijn vele ambachtslieden en groenten en
fruitverkopers te vinden in de meest kleurrijke (zijden) kleding.
Ga nog een keer langs het Registan (zanderige marktplaats) en sla de drie madrassah’s op in het
geheugen. Geniet van de verfijnde schoonheid en kleurrijke azuurblauwe mozaïeken.
In de vele nissen van de gebouwen worden souvenirs verkocht en de bekende groene thee gedronken.

Er is de mogelijk om met een groepje een busje of taxi te huren om eerst de zondagsmarkt van Urgut
te bezoeken(facultatief). Dit kleine dorpje ligt ongeveer 50 km ten zuidoosten van Samarkand in de
Zarafshan mountains en de zondagsmarkt is beroemd tot in de verre omtrek.
Deze laatste excursie kan alleen doorgaan wanneer we op een zondag in Samarkand zijn.

imagesCAI5G0ZS

Dag 10 Samarkand – Shahrisabz – Buchara.

Via de oude karavaanroute (Zijderoute) rijden we in onze eigen bus naar het zuiden van het land.
Wanneer we over de Tahtacaraca pas (1788m) het achterland van Samarkand bereiken,
zitten we weer op de M39. Deze weg werd door de Sovjet troepen gebruikt om materiaal aan te
voeren tijdens de oorlog met de vrijheidstrijders in Afghanistan.
Deze oorlog vond plaats in de jaren 70.

Onze eerst stop is het stadje Shahrisabz , de geboorteplaats van Timoer Lenk.
Hier staan nog restanten van zijn paleis en er zijn een aantal oude mausolea te bekijken.
Wanneer we door het stadje lopen, valt ons op dat de bevolking verschilt met de rest van
Oezbekistan. De mensen die hier wonen zijn van Afghaanse afkomst.

ds_naamloos ds_potw-uzbek z71-370958

De eindbestemming van vandaag is de eeuwige stad Buchara.
Bij het plaatsje Guzur verlaten we de M39. Vanaf dit punt ligt de grens met Afghanistan
nog ongeveer 200 kilometer naar het zuiden. Karshi is de grootste stad van de regio maar
niet bijzonder genoeg om te bekijken. De omgeving is rijk aan landbouw (katoen).
Verder zijn er steppen te vinden. Buchara is niet ver weg meer, want al snel zien we de
Kalyan Minaret, een baken voor alle reizigers en vroeger voor de karavanen op de Zijderoute.
Op weg naar de stad met de 1001 moskeeën en madrasses.

Dag 11 – 12 Buchara.

EI

Buchara, een baken in de woestijn. De 47 meter hoge Kalyan minaret was de vuurtoren
waar de handelskaravanen zich op richtten in hun tocht door de woestijn. De bijbehorende
moskee is één van de grootste van Centraal Azië. Deze moskee heeft een oppervlakte van
127 bij 78 meter. Meer dan 10.000 gelovigen konden hier gelijkertijd na oproep komen bidden.
Rondom deze moskee staat een ensemble van madrassah’s met prachtige turquoise koepels.
Niet ver daarvandaan ligt de Ark, het paleis van de Emir van Buchara. Vanaf de muren heeft
men een prachtig uitzicht over de oude stad.

Het guesthouse ligt dicht bij het enige overgebleven waterbassin van de stad: het Lyab-i-Hauz.
Hier is het ‘s avonds goed vertoeven. Thee drinken in de chaikhana (theehuis) aan het bassin
dat tot laat in de avond wordt verlicht. Of lekker aan de shashlik met erbij de kenmerkende broden
van Buchara. De prachtige mozaïeken op de madrassah’s rond het water behoren tot de mooiste
van het land. Er staat een beeldje van Khodja Nasruddin, een 13-e eeuwse Turkse soefi-heilige.
Hij wordt wel de Middeleeuwse Tijl Uilenspiegel genoemd. Zijn humoristische verhalen zijn nog
steeds heel leuk voor kinderen. We hebben 2 hele dagen om de stad te bekijken.

Op de 2de dag is er de mogelijkheid een facultatieve excursie maken naar een aantal opmerkelijke
plaatsen buiten de stad: het buitenverblijf / paleis van de laatste Emir van Buchara en het Soefi
heiligdom: Naqsbandi. Hier ligt de meest beroemde soefi van Oezbekistan begraven: Bakhautdin.
Vijf keer als pelgrim deze plaats bezoeken staat gelijk aan één hadji naar Mekka.
Ervaar het religieuze leven van de Oezbeken en word uitgenodigd om gezamenlijk de maaltijd te
gebruiken. Deze bestaat o.a. uit het eten van het schaap dat bij het heiligdom is geslacht.
Op de terugweg kunnen we het oude complex Chor Bakr bezoeken of laat u afzetten in de stad
bij de bazaar en loop terug langs prachtige architectuur naar het Labi Hauz.

bukhara

Nachttrein: Buchara – Urgench – Khiva met de bus.

De bus brengt ons in de loop van de avond naar het treinstation van Buchara.
We rijden met een slaaptrein voorzien van eigen coupé met slaapplaatsen door de (Kyzyl Kum) rode woestijn.
De vegetatie van deze woestijn bestaat hoofdzakelijk uit zand met graspollen. Hier en daar een paar
zandduinen en staat er een enkele yurt in de omgeving. Het is daarom beter dit stuk van de route
met de nachttrein doen. U moet zich kunnen voorstellen wat het voor de karavanen betekende,
wanneer na ruim 440 kilometer de oase van Chorezm in zicht kwam.
Wij doen dit met de nachttrein en komen in de ochtend aan in de hoofdstad van de provincie Chorezm:
Urgench. De 3de zijderoutestad op de reis: Khiva is niet ver weg meer.
Een kleine 35 kilometer en we naderen dit in zijn geheel ommuurde stadje waar we verblijven op één
van de opvallendste plaatsen binnen de oude stadmuren.

Het kan zijn dat deze trein niet gaat omdat het geen regelmatige verbinding is.
Zo niet dat wordt er een alternatief gezocht door met een eigen bus door de woestijn te rijden naar Khiva.
Dat kan inhouden dat we eerder uit Buchara vertrekken of de volgende dag naar Khiva rijden.
Daardoor wordt de reis één dag langer om het programma niet te kort te doen.

ER

Dag 13 Khiva.

Geniet van een hele middag of dag wandelen door de oude stad, geheel gelegen binnen de stadsmuren.
Deze beslaat niet meer dan 2 kilometer in doorsnee en wordt genoemd de Ichan Qala of binnenstad.
Het plaatsje staat op de wereld erfgoedlijst van de UNESCO en wordt omringd door een 2200m lange
muur die bijna in zijn geheel is gerestaureerd. We wandelen in kleine straatjes met prachtige architectuur.
Beperkt u zich niet tot de hoofdstraat maar bezoek ook het gedeelte bij de stadsmuur.
De mensen wonen nog steeds zoals eeuwen geleden.
Op de markt kunt u de geuren van Centraal Azië opsnuiven en proeven.
De zonsondergangen zijn spectaculair!
We verblijven in de oude stad op een bijzondere locatie en komen de stad binnen via de westpoort.
Aan de oostpoort bevindt zich de bazaar. Ook bijzonder is de Juma minaret die, net als de Kalyan
minaret in Buchara, als een baken fungeerde voor de karavanen en nu diezelfde functie heeft voor
de toeristen die Khiva naderen.
Khiva is met zijn vele prachtige gebouwen en monumenten één openlucht museum.

Dag 14 Khiva – Tasjkent.

Deze dag staat in het teken van de terugtocht naar de hoofdstad van Oezbekistan.
Maar we hebben nog een hele ochtend tot aan de lunch voordat we naar het vliegtuig worden gebracht.
We zijn ongeveer 1000 kilometer van Tasjkent verwijderd en daarom is het noodzakelijk het vliegtuig
te nemen. Bij aankomst in Tasjkent verblijven we nog één nacht in het centraal gelegen hotel alvorens
de volgende dag te vliegen naar Nederland. Dus is er nog tijd om afscheid te nemen van deze stad,
de laatste souvenirs in te kopen of groene thee te drinken in een “chaikhana” op “Broadway”.

Dag 15 Tasjkent – Amsterdam of naar Karakalpakstan en het Aralmeer (programma op aanvraag)

Afscheid van Oezbekistan. Met de bus worden we vroeg naar het vliegveld gebracht voor de vlucht
terug naar huis. Op ons netvlies en in het geheugen een bezoek aan één van de meest fascinerende
gebieden van Azië. Een sprookje van 1000 en 1 nacht dat werkelijkheid is geworden.

Of vertrek met de bus naar Nukus de hoofdstad van de autonome republiek Karakalpakstan……………..

Omdat deze reis een avontuurlijk karakter heeft en er zich onvoorziene omstandigheden
kunnen voordoen, is het soms noodzakelijk de route en het programma aan te passen.

Wegen kunnen onbegaanbaar raken, vervoermiddelen kapot gaan, er kunnen vertragingen
ontstaan bij het vliegverkeer. Een wijziging gebeurt altijd in overleg met de groep.
Als er voor de aanvang van de reis grote wijzigingen bekend zijn dan wordt u daarvan
tijdig op de hoogte gebracht.
Programma, hotels, verblijf en de route zijn daarom altijd onder voorbehoud.

Uzbekistan-CIA_WFB_Map



Oezbekistan

The Lost heart of Central Asia tour.

Oezbekistan met de Fergana vallei en het Aralmeer.

(de beste groepsreis naar Oezbekistan en Centraal Azië)
Incl. Bezoek aan de Fergana vallei.
Verlenging mogelijk naar de oevers van het voormalige Aralmeer.

Groepsgrootte: 8 – 16 personen.

Totale reissom per persoon € 2250,- bij 15 dagen.
Mogelijkheid bezoek aan Karakalpakstan 3 dagen – programma en prijs op aanvraag.

4679166-Urma_and_iroki_Shahrisabz

Excursies / hoogtepunten o.a. inclusief:

1. Bezoek aan de Fergana vallei met Kokand, Rishton, Margilan, Andijan.

2. Samarkand – Shahrisabz – Buchara – Khiva.

3. Verblijf in een yurt in de Kyzylkum woestijn.

4. Bij verlenging op zoek naar de oevers van het Aralmeer
en bezoek aan het museum van Arts in Nukus – Karakalpakstan.

Inclusief:

Vliegticket Amsterdam – Tasjkent v.v. met goed aanschreven luchtvaartmaatschappijen.
Lufthansa / KLM, Oezbekistan Airlines, Aeroflot, Turkish Airlines of Baltic air.

2 binnenlandse vluchten Fergana –Tasjkent en Khiva – Tasjkent met Oezbekistan Airlines.
Voor alle vluchten incl. luchthavenbelastingen, brandstof en veiligheidstoeslagen.

Uniek: 2 keer reizen met de trein op de Zijderoute: dag- en nachttrein met slaapcoupé.

De binnenlandse reis (met eigen bus), transfers en verblijfskosten.
Hotelovernachting in goede middenklasse hotels met ontbijt op basis van 2 personen per kamer.
Guesthouses, Homestay of Yurten (Vilten tenten) op basis van 2 – 8 personen met ontbijt.

Nederlandse reisbegeleiding en lokale engelsprekende begeleiding waar nodig.

Visum voor Oezbekistan; afhandeling, aanvraag en uitnodiging.

Exclusief:

Reis en annuleringsverzekering. Verplicht!
Entrees, fototickets, fooien, facultatieve excursies en lokaal vervoer.
Locale stadsgidsen op aanvraag.
Persoonlijke uitgaven zoals souvenirs.
Bezoek aan theatervoorstellingen of concerten.
Lunch / avondeten tijdens verblijf in Oezbekistan.
Reisliteratuur/kaarten, pasfoto’s, EHBO en vaccinaties indien nodig.
1 persoonskamer op aanvraag en alleen mogelijk tijdens verblijf in de hotels.
Facultatieve workshop Oezbeekse maaltijden.

Zakgeld 15 dagen € 200, – per week bij een normaal uitgavenpatroon excl. souvenirs.

Boeking, informatie – dag tot dag programma: Rusland en de Oriënt e-mail: info@ruslandendeorient.nl
Bethlehemshof 8 2311 KC Leiden Telefoon 071-5148026, www.ruslandendeorient.nl

Vluchten, programma, hotels en de route zijn altijd onder voorbehoud.

Geen hoogseizoentoeslag. Geen boekings- of administratiekosten.

Lees het dag tot dag programma goed door i.v.m. treinen en een evt. extra dag in de tour!!!!!!

Waarom is dit de beste reis naar Oezbekistan en Centraal Azië:

  1. Informatie- en kennismakingsbijeenkomst met lezing over de Zijderoute en Oezbekistan.
  2. Informatie over tv- programma’s, evenementen en tentoonstellingen via de mail.
  3. Vluchten met goed aangeschreven luchtvaartmaatschappijen.
  4. Vervoer: eigen bus tijdens de reis incl. hoogtepunten zoals naar Shahrisabz.
  5. Incl. binnenlandse vluchten van Fergana naar Tasjkent en Khiva naar Tasjkent.
  6. Incl. gebruik makend van 2 maal de trein: dagtrein en slaaptrein met coupé.
  7. Goede middenklasse hotels en locale homestays in het centrum van de zijderoutesteden.
  8. Slapen in een aantal mooie nomaden tenten (Yurt) met verblijf in de Kyzylkum woestijn.
  9. 2 hele dagen in Samarkand en Buchara en 1 hele dag in Khiva.
  10. Persoonlijke begeleiding van René Moorman. Al meer dan 12 jaar ervaring op de Zijderoute.
    Daardoor komt u op bijzondere originele plekken en heeft u leuke interessante ontmoetingen.
  11. Kleine groepen van 8 tot 16 personen. Grote individuele vrijheid – niks moet alles mag.
  12. Verlenging mogelijk naar Karakalpakstan met een bezoek aan Moynak en de voormaligeoevers van het Aralmeer.
    Bezoek aan het Museum of Arts in de stad Nukus.

Rusland en de Orient streeft er naar om te komen met een zo compleet mogelijke reissom!
Dat houdt in dat alle bijkomende kosten zoals luchthavenbelasting en toeslagen in de reissom zijn opgenomen.
Ik werk al jaren op deze manier. Reisorganisaties zijn verplicht om deze kosten op te nemen in de reissom
maar deze worden door velen nog steeds niet doorberekend.
Luchthavenbelasting en veiligheidstoeslagen worden dan nu wel vermeld maar de bijkomende
kosten nog steeds niet. De “bijkomende kosten” zoals visa, of internationale vluchten worden
nog steeds apart vermeld maar moeten wel betaald worden. De reis kan immers zonder deze “meerkosten”
geen doorgang vinden. Men adverteert met aantrekkelijke prijzen.
Bij nader inzien komt er dan nog een hele reis aan kosten bij.

Diverse hoogtepunten zijn dan ook in de reis opgenomen zodat u weet waar u aan toe bent.
Daarmee onderscheidt Rusland en de Oriënt zich van andere reisorganisaties.

Wijzigingen in kosten van bijvoorbeeld: vliegtickets, luchthavenbelastingen, brandstoftoeslagen,
visa, valutawijzigingen, BTW etc. worden wel doorberekend aan de reiziger.
Hierop heeft de reisorganisatie geen invloed.

Kosten van wijzigingen door de reiziger na boeking worden ook in rekening gebracht!

EB